2014. január 22., szerda

Paszta tél

Olyan a tél amilyen. Mégis tudok ebben az enyheségben is fázni, így jól jönnek a melengető fűszerek. A minap az egyik indiai szakácskönyvemből kiragadtam egy zöldséges karit, amit szaftos egytálételnek fordítanék. Egyébként az indiai zöldséges recepteket mindig átvariálom, a krumplit általában kihagyom belőlük, aszafoetida helyett pedig használok igazi hagymát. A zöldségek bátran kombinálhatók, krumpli, répa, zöldbab, borsó, karfiol sorozatból az egyszerűség kedvéért kettőt kiragadtam. Találós kérdés: melyik kettőt? Igazából lényegtelen, mert amiről írni szerettem volna: felfedeztem a spanyol viaszt (sokadszor). Amíg lassú tűzön odateszem egy nagy serpenyőben a sparheltre a hagymát  pirulni, addig a tölcséres turmixba összedobom a fűszereket és egy folyékony pasztát készítek. Egy mozdulattal beleborítom, és pár perc újabb pirítás után jöhetnek bele a zöldségek plusz annyi víz, hogy ellepje őket. Fedő alatt puhára főzzük őket a fűszeres pasztás alapban, majd a végén tejszínnel ( kinek melyik jön be, növényi vagy állati ) krémesítem., sózom ízlés szerint. Számomra nagyon izgalmas így fűszerezni, ráadásul nem kellett külön fokhagymát préselni, chilit őrölni, koriandert apróra vágni, mert a turmix ezt elvégezte helyettem. Szóval ez egy jó móka. Másnap is bevetettem,  ma pedig  harmadszor fogok újrázni;-)



1 verzió a zöldséges karihoz:
- egy marék koriander levél ( ez mondjuk éppen hűsítő hatású, de ügyelünk majd az egyensúlyra )
- 1-2 szem apró szárított chili paprika
- 2 kk. őrölt koriander
- 1,5 kk. római kömény
- 1.5 kk. kurkuma
- egy kis darab friss reszelt gyömbér
- egy csipet őrölt kardamon ( ez egy új fűszerfelfedezés, így most mindenbe kerül )
- 2-3 gerezd fokhagyma
Mindezt kb. egy deci vízzel simára turmixoljuk.

Új nap, új recept. Ez a narancsos tofu jött szembe és nagyon tetszett. Ráadásul ismét be tudtam dobni a pasztakeveréses módszert.


2 verzió a narancsos tofuhoz:
- 2 ek. szójaszósz
- 2 ek rizsecet ( balzsamecet is jó bele vagy gyümölcsecet )
- 2 ek juharszirup, agavé vagy méz ( ki mennyire elvetemülten gazdag;-)... )
- chili paszta, de nekem van jó kis kertben termesztett szárított chilim, így azt tettem bele ismét
- 2 tk. kukoricakeményítő
- narancs leve és héja ( a héjától van egy kis averzióm, így ha nem bio, akkor inkább mégse )
- kb. fél deci melegvízzel összeturmixolom, és a serpenyőbe fokhagymás olivaolajon előpirított kápia paprika csíkokra és  natur tofukockákra öntöm, majd pár percig forralom.  Főtt gabonákkal, petrezselyemmel, pirított szezámmaggal, téli nyers salátával tálalom és közben a harmadik variáción gondolkodom erősen. Ebéd után visszajövök:-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése