2014. július 12., szombat

Eklektika a konyhában

" Eklektika...egyediségét a válogatásban kiélő irányzat." Ebben érzem magam igazán jól, nem csak a konyhában. Anno - tanulmányaim során -, az építészetben is vonzottak   effajta megoldások, de a lakberendezői iskolában erősödött fel a harmonikus zagyvaság iránti vonzalmam. Szerintem a textiles munkáimban is folyamatosan erre treníroztam magam, hogy valamifajta vezérelvre felfűzve - főképpen a színek alapján-,  csapongó gondolataimat formába öntsem. Miért is lenne akkor ez  másképp a konyhában? Amikor elkezdtem írni a legutóbb készült torta receptjét, bekattant :  e k l e k t i k a.  A torta alap ( tej, tojás mentes ), de sütött tészta, a krém nyers vegán turmixolt massza és nem rösteltem mindezt nyakon borítani kókuszkrémes fehércsokis mázzal,  minden jóízlésű, stílushű vegán megbotránkoztatására ;-) Én hiszek abban, hogy minden elv felülírható, a fantázia nem tűr kötöttségeket és az intuíciónál nincs jobb motor a világon, így miért is ne kísérleteztem volna vele egy csajos buli desszertjeként, éppen most, éppen erre az alkalomra?


     Torta alapról szeretném még elmesélni, hogy averzióm van a nyers tortákban bögre számra használt
olajosmagoktól és szerintem minden jó érzésű embernek is, főképpen aki munkával keresi a kenyerét ( Elég árnyalt voltam? Dió ma a piacon 3000 Ft/kg, kesudió vagy mandula 4.000 Ft/kg ... nem köntörfalazok, ami sok, az sokkkkk! ) Szóval együnk egészségesen, de nem árt az eszünket is használni ( néha ). A kéregnek nevezett másfél csésze/bögre olajosmagos alap helyett például zseniális bármimentes piskóta süthető. Ha elég korszerű a konyhánk felszereltsége, akkor biztosan gluténmentes liszt alternatívák is megtalálhatók már benne. Piros pont ezért.
A receptet Panka után szabadon alkalmaztam. Éppen ma sütöttem meg  harmadjára és újabb nagy tapasztalatra tettem szert az alkotóelemek szabad variálásában, ugyanis kiderült, nem kell kétségbe esni, ha nincs otthon avokádó így uborka szezon idején, egy darab cukkini is megteszi helyette. A krémek nyers turmixolt változata nagyon szimpatikus, mondhatni kedvenc műfajom. Érdekes, ahogy az állagok alakulnak, rendkívül sok receptúrát próbáltam, szinte mindig siker koronázta a munkámat, ha meg mégse, akkor parfétortává avanzsált a desszert ;-) Aztán jön  a harmadik réteg, és tudom a kesudió egy jolly-joker, használom is, szeretem is, csak kezd az x-dik torta után uncsivá válni...és akkor jött egy pimasz gondolat, hogy tegyünk  rá olvasztott fehér csokit, aminek az egészség és édesség faktora kérdőjeles, de miért is ne, a torta többi része úgy sem elég édes (még)!  

Azért gondoltam ilyen hosszú lélegzetű bevezetőt írni, mert tényleg  intuitív módon működök, sok minden megnézek a neten, van hogy nincs kedvem változtatni, de van olyan is, amikor rámtör a keresztbe-kasba kutyulás. Bíztatok mindenkit, hogy merjen nem receptúra alapján serénykedni, sokkal több tapasztalatra és egy idő után hasznos következtetésre tehet szert, ami később saját receptekhez is elvezet. És nincs annál jobb érzés, mikor nem reprózunk, hanem magunkat adjuk egy ételben (is)! 

Nyári lányok torta:

tortalap:  útmutatás  Panka fánk receptjénél... annyi megjegyzést tennék, hogy egy  20 cm átmérőjű  kerek csatos tortaformába simítottam a tésztát és pár perccel érdemes a sütési időt meghosszabbítani, hogy átsüljön rendesen...az avokádót pedig  egy méretben azonos cukkini darab is kiválthatja. Ebben az estben a cukkinit, a mézet, a tejet és a kókuszzsírt összeturmixolom és ezt keverem a száraz összetevőkhöz. 

kesudiós-epres nyers krém: 
- 1 csésze ( kb. 20 dkg ) kesudió beáztatva
- 1 csésze fagyasztott epervelő vagy házi eperlekvár
- 1 tk, vanília
- 1/3 csésze kókuszolaj
- ízlés szerint méz vagy más alternatív édesítés 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A hozzávalókat egy tölcséres turmixba töltjük és simára turmixoljuk. A képen látható lilás szín úgy jött létre nálam, hogy méz helyett 8-10 szem beáztatott datolyát tettem bele ( nagy hiba volt )... piros gyümölcsökhöz ezt soha többé, mert csúnyán elszürkíti az egyébként csodás rózsaszínes árnyaltokat. Csokis krémeknél nincs ezzel gond, de a világosabb színű masszáknál erre is figyelnünk kell. 

kókuszkrémes-fehércsokis máz:
- 100 ml cocomas márkájú kókuszkrém ( fél doboz )
- 100 g fehér csoki
- 1 ek. kókuszolaj
- friss bogyós gyümölcs ( málna, piros- és fehér ribizli )...mivel már lement az eper szezon
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A kókuszkrémet meglangyosítom és a csokit beletördelem. Addig kevergetem míg teljesen el nem olvad, majd a kókuszolajat is hozzáadom. Érdemes a krémet visszahűteni, mielőtt a torta tetejére simítjuk.  Akkor jó, ha már kicsit nyúlós és a túlfolyások a torta tetejéről sem szaladnak le patakokban... jujjj, nem tudom, hogy írjam le ezt, de talán érthető! A tetejét friss piros bogyós gyümölcsökkel és mentalevelekkel diszíthetjük. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése